טרקר - טיולים בארץ ובעולם

מבצר נמרוד - קלעת נמרוד - מדריך טרקר

תמונות ממבצר נמרוד

מצודת נמרוד השער אל מבצר נמרוד השער אל קלעת נמרוד משקוף ענק ברדלס - סמלו של הסולטן בייברס מגדל שמירה במבצר נמרוד מגדל שמירה במבצר נמרוד מאגר מים בקלעת נמרוד מאגר מים - קלעת נמרוד המגדל היפה המגדל היפה המגדל היפה - מבצר נמרוד

על מורדות החרמון, מעל נחל הבניאס, מתנשא מבצר נמרוד (או בשמותיו הערביים קלעת נמרוד או קלעת סוביבה). זהו מבצר יפיפה, שמור היטב, שהביקור בו נותן למטייל תחושה כי עוד מעט יפרצו מן המגדלים אבירים ויצאו להגן על המבצר.

בעבר חשבו כי המבצר הינו מבצר צלבני, אך כיום ידוע כי מבצר נמרוד הוא מבצר איובי שנבנה בשנת 1,228 על ידי מושל אזור בניאס אלמלכ אלעזיז עות'מן, בכדי לחסום את הדרך בפני צבאו הפולש של קיסר גרמניה ורומא הקדושה, פרדריך השני פון הוהנשטאופן, שאיים לעלות מעכו אל דמשק. בתחילה היה זה מבצר קטן יחסית ולא מתוחכם, אך לאחר כיבושו על ידי הסולטן הממלוכי בייברס, הפך המבצר לאזור ביצורים ענק ומרשים ביותר.

עם גירושם הסופי של הצלבנים מארץ ישראל במאה ה-13 איבדה המצודה מחשיבותה האסטרטגית, אך מעמדה המדיני לא נפגע ואפילו התחזק. המצודה, אשר הוכרזה כנציבות עצמאית, שימשה החל מהמאה ה-15 כמעין ארמון-כלא לאצילים אשר מרדו בשלטון המרכזי של האימפריה הממלוכית.

בתקופת השלטון העות'מאני באזור החל המבצר מאבד ממעמדו עד לנטישתו הסופית. במשך מאות שנים עמד המקום בשיממונו כאשר הוא משמש כמחסה לרועים ועוברי אורח מזדמנים מפני פגעי מזג האוויר.

בעת ביקורו בארץ ישראל בשנת 1867, תיאר הסופר מארק טוויין את המבצר במילים: "זהו ככל הנראה תל החורבות הנהדר מסוגו בעולם".

ההגעה אל מבצר נמרוד

נוסעים על כביש 99 מהיוצא מצפון קריית שמונה מזרחה. (צומת המצודות). בצומת שיאון ממשיכים עם כביש 99 לכיוון קיבוץ שניר. ממשיכים עם כביש 99, חולפים את הכניסה אל שמורת נחל הבניאס, עד שמגיעים לפניה שמאלה אל כביש 989 המוביל לכיוון נווה אטי"ב. לאחר כ-4 ק"מ יש פניה שמאלה אל גן לאומי מבצר נמרוד.

הצג מפה גדולה יותר

גן לאומי מבצר נמרוד

הסיור במבצר נמרוד (קלעת נמרוד) אורך כשעתיים. הסיור מטפס לאורך מדרגות עד אל מגדל העוז של המבצר, טיפוס שעלול להיות מעט קשה.

מסלול הסיור במבצר נמרוד (קלעת נמרוד) מתחיל בשער המבצר המרשים. משם ממשיכים ימינה לאורך חומת המבצר. מיד לאחר הפניה ימינה ניתן לראות משקוף ענק עליו בתובת גדולה המספרת על בניית המבצר על ידי בייברס בשנת 1275 לספירה. בהמשך ניתן לראות אבן שהתגלתה במקום, שעליה חרות ברדלס, סמלו של בייברס.

מכאן ממשיך המסלול לאורך מגדלי השמירה ומאגרי המים של המבצר, במעלה הגבעה עד אל מגדל העוז (דון ז'ון) של המבצר. זהו למעשה מבצר בתוך מבצר, אשר נועד לשמש מחסה ומפלט אחרון באם נפרצו חומותיה החיצוניות של המצודה. מגדל העוז מוגבה ביחס לשאר חלקי המבצר וחולש על כל חלקיו ושעריו. במגדל זה נמצאו שרידי אולמות מפוארים, בריכות מים וחדרים רבים, ומכאן יש להניח כי היה זה החלק במבצר בו השתכן כדרך קבע המושל במקום. הכניסה אל מגדל העוז נחסמה במערכת של שלושה שערים מאסיביים, הנמצאים בפינה הצפון-מערבית שלו, והמגדל כולו הוגן על ידי ארבעה מגדלים פנימיים, אחד בכל פינה. משם יורדים לאורך החומה הצפונית של מבצר נמרוד בחזרה אל השער.

היציאה מתוך מבצר נמרוד עוברת דרך מעבר סתרים הבנוי מאבני ענק. היוצא מהמבצר דרך פתח זה מוסתר היטב מפני מי שנמצא מחוצה לו.

מבוגר: 21 ש"ח (18 ש"ח בקבוצה)
ילד: 9 ש"ח (8 ש"ח בקבוצה)

ניתן לרכוש כרטיס כניסה משולב עם נחל הבניאס בהנחה.

אפריל - ספטמבר: 08:00-17:00
אוקטובר - מרץ: 08:00-16:00
בימי שישי: 08:00-15:00

הכניסה לשמורה נסגרת שעה לפני שעת הסגירה הרשומה

6949277- 04

(עדכון אחרון: מרץ 2012)

אהבת את הדף על מבצר נמרוד?

בון תור הסעות

שירותי תחבורה מתקדמים לחברות, מפעלים, מוסדות, בתי ספר ותיירות.

חיפוש באתר:

שם משפחה:
טיולים בארץ
טיולים בחו"ל

* הפרטיות שלך חשובה לנו. אנחנו לא נעביר ולא נמכור את הפרטים שלך.