טרקר - טיולים בארץ ובעולם

נחל ג'ילבון - מפל גילבון - מדריך טרקר

תמונות מנחל ג'ילבון

נחל ג'ילבון - מרכז רמת הגולן כפר דבורה (דאבוריה) - נחל ג'ילבון כפר דבורה (דאבוריה) - נחל ג'ילבון תבליט נשר - כפר דבורה (דאבוריה) תבליט נשר - כפר דבורה - נחל ג'ילבון מפל דבורה - נחל ג'ילבון הבריכה של מפל דבורה - נחל ג'ילבון נחל גילבון - מרכז רמת הגולן מפל ג'ילבון - רמת הגולן נחל ג'ילבון - מרכז רמת הגולן

נחל ג'ילבון (הידוע גם בשמות נחל גילבון או נחל דבורה) הוא נחל הזורם במרכז רמת הגולן בתוך מצוקי בזלת שחורה. שמו העברי של הנחל ניתן לו עוד לפני מלחמת ששת הימים, בימים בהם ישראל שלטה רק על חלקו התחתון של הנחל. שמו של הנחל ניתן לו על-שם כפר ומוצב צבאי סורי הקרויים ג`לבינה (ומכאן שמו הערבי של הנחל - ואדי ג'לבינה).

נחל ג'ילבון הוא נחל איתן ברובו, והוא מתנקז אל עמק החולה.

ההגעה אל נחל ג'ילבון

מכיוון צומת גולני נוסעים צפונה על כביש מס' 65. בצומת קדרים (צומת נחל עמוד) פונים ימינה אל כביש מס' 85. בצומת עמיעד ממשיכים עם הכביש, המשנה את מספרו לכביש מס' 90. בצומת מחניים פונים ימינה לכיוון קצרין אל כביש מס' 91. נוסעים על כביש 91, חוצים את הירדן ועולים לכיוון רמת הגולן. אחרי צומת נשוט (הצומת אל קצרין) ממשיכים עוד כק"מ אחד עד לפניה משולטת שמאלה לכביש עפר לכיוון נחל ג'ילבון. נוסעים בכביש העפר עד שמגיעים לפניה ימינה עם שלט המפנה אל מפל דבורה, שם פונים ימינה עד לחניה.

הצג את נחל ג'ילבון במפה גדולה יותר

שמורת נחל ג'ילבון

ניתן לסייר בנחל הג'ילבון בשני מסלולים עיקריים:

• מסלול מעגלי - המתחיל ומסתיים בחניון מפל דבורה.
  • מסלול קווי - המתחיל בחניון מפל דבורה ומסתיים בגשר הפקק. מסלול זה דורש השארת רכב אחד באזור גשר הפקק.

המסלול המעגלי

מסלול הטיול המעגלי בנחל הג'ילבון מתחיל בחניון שמעל מפל דבורה. מכאן מתחילים ללכת עם סימון השבילים האדום בין בתי כפר ערבי שננטש לאחר מלחמת ששת הימים, ולאחר מכן הפך למחנה צבא ישראלי הנטוש כיום. מכאן יורדים בשביל המסומן באדום אל ערוץ הנחל.

בתוך הערוץ מתחבר אל הסימון האדום סימון כחול, המוביל אל הגדה השניה של הנחל. על הגדה ממוקמים שרידי ישוב בדואי בשם דאבוריה שנבנה על חורבות ישוב יהודי מתקופת התלמוד בשם כפר דבורה. בבניית בתי הכפר דאבוריה נעשה שימוש באבנים משרידי הכפר היהודי. בין שרידי הכפר נמצאי כמה כתובות בעברית, שבמפורסמת שבהן כתוב "זה בית מדרשו של רבי אליעזר הקפר" שהיה מתלמידי רבי יהודה הנשיא, וגר במקום. הכתובת נמצאת כיום במוזיאון בקצרין. בקצה סימון השבילים הכחול נמצא מבנה שבשל התמוטטות אחד הקירות עלול להיות סגור לכניסה. בתוך מבנה זה נמצאת אבן בזלת שעליה מגולף נשר המחזיק זר במקורו, ולצידו שני דגים.

לאחר ביקור בכפר דבורה חוזרים עם הסימון הכחול המתחבר על הסימון האדום בנקודת תצפית יפה על מפל דבורה המרשים שגובהו 12 מטרים ובתחתיתו בריכה גדולה.

מכאן ממשיכים עם הסימון האדום עד לנקודת המפגש עם השביל הכחול העולה שמאלה בחזרה לכיוון החניה. לפני שעולים בשביל הכחול, ממשיכים מעט עם השביל האדום אל נקודת תצפית המשקיפה אל מפל ג'ילבון היפה, שגובהו כ-40 מטרים. מי שממש רוצה, יכול לרדת עם השביל האדום אל הבריכה שבתחתית המפל, ולאחר מכן לחזור אל נקודת התצפית ונקודת המפגש עם השביל הכחול.

מכאן יש עליה תלולה אך קצרה בחזרה אל גדת הנחל, ומשם בכביש עפר אל החניון בו השארנו את הרכב.

• כביש העפר המוביל אל החניון מלא בבורות. סעו לאט בכדי לא לפגוע ברכב.
  • המים בנחל אסורים לשתיה! הביאו מים עמכם (3 ליטרים מים לאדם לכל הפחות).

הכניסה אל שמורת הג'ילבון הינה ללא תשלום.

(עדכון אחרון: יוני 2012)

אהבת את הדף על נחל ג'ילבון?

בון תור הסעות

שירותי תחבורה מתקדמים לחברות, מפעלים, מוסדות, בתי ספר ותיירות.

חיפוש באתר:

שם משפחה:
טיולים בארץ
טיולים בחו"ל

* הפרטיות שלך חשובה לנו. אנחנו לא נעביר ולא נמכור את הפרטים שלך.