נהריים - מדריך טרקר
פנחס רוטנברג ("הזקן מנהריים") עלה ארצה ב-1919, וכשראה את אזור נהריים הבין כי במקום טמון פוטנציאל להפקת חשמל. בשנת 1926 קיבל זכיון מהנציג העליון הבריטי להתחיל בבניה. בשנת 1932, לאחר שטפונות שאיימו להרוס את הסכרים, הופעלה התחנה בפעם הראשונה במעמד הנציב העליון והמלך הירדני עבדללה.
הישוב תל-אור שהוקם בשביל פועלי התחנה נחשב למרכז תרבותי, ורמת החיים בו הייתה גבוהה מאד.
ב-1948 נכבשה תל-אור על ידי הלגיון הירדני, פועלי מפעל נהריים נלקחו בשבי, והמפעל פסק מעבודתו עד היום. כיום נמצא שטח תל-אור בשליטת ירדן.
פנחס רוטנברג היה מייסדה של "חברת החשמל לארץ ישראל", בנוסף למפעל נהריים הקים תחנות כוח שסיפקו חשמל לתל אביב, ליפו, לחיפה ולטבריה - תחנות הכוח המנועיות "רדינג" בתל אביב ו-"חיפה א'" בחיפה.
גשר הישנה - חווית נהריים
ראשיתו של קיבוץ גשר היא בשנת 1921 אז נרכשו אדמות האזור על ידי פיק"א, ואל המקום הגיעה קבוצת עובדים של "גדוד העבודה". הקבוצה התיישבה בתחילה בחצר של חאן ממלוכי עתיק שעמד סמוך לנקודה בה עוברים שלושה גשרים מעל הירדן: גשר הדרך הראשית, גשר מסילת הברזל וגשר רומי עתיק (מכאן גם שמו של היישוב - גשר). ביישוב עברו מספר קבוצות עבודה עד שב?1939 הוקם כקיבוץ על ידי גרעין של הנוער העובד וגרעין של עליית נוער מגרמניה.
בחודשים אפריל ומאי 1948, במהלך תקופת מלחמת העצמאות, התבצרו אנשי הקיבוץ במבנה משטרה בריטית הנמצא ליד הקיבוץ, ועמדו בגבורה מול נסיונות פלישה של הצבא העיראקי והלגיון הירדני שתקפו עם רגלים, ארטילריה ושריון. העמידה האיתנה של אנשי הקיבוץ גרמה לצבא העיראקי וללגיון הירדני לסגת אל עמדות המוצא שלהם מזרחה לנהר הירדן.
במהלך המלחמה נהרסו בתי היישוב, ולאחר קום המדינה הוקם הקיבוץ מחדש במקומו הנוכחי במעלה הגבעה, מערבית לחצר הישנה של הקיבוץ, ששוחזרה בצורה מרשימה, וכיום ניתן לבקר בה.
במלחמת ההתשה בין השנים 1967 עד 1970, הותקף הקיבוץ במרגמות, ירי נק"ל, וחדירות מחבלים.
תמונות
המסלול
בחצר ממוקם מקלט תת קרקעי ממנו נוהל הקרב בתקופת מלחמת העצמאות, ובו פועל כיום מוזיאון המספר על הקרב.
במבנה משוחזר של חדר האוכל מוצג חזיון אור-קולי מיוחד ומרשים על הקיבוץ והאזור כולו ועל התהפוכות שידעו במהלך השנים.
"חווית נהריים" הינו מיצג אור-קולי המציג באופן חי ומוחשי את סיפורה של תחנת הכוח של נהריים שהוקמה על ידי פנחס רוטנברג, ושל הישוב המיוחד תל-אור שהוקם בשביל פועלי המפעל בעבר הירדן.
מן החצר ניתן לצפות אל אזור שלושת הגשרים שמעל הירדן ואל הגבול עם ממלכת ירדן. ניתן לתאם מעבר של גדר המערכת אל האזור של החאן הממלוכי העתיק, ואל תצפית יפה אל שלושת הגשרים שעל הירדן.
על הכביש המוביל את חצר גשר הישנה ממוקמת המשטרה הבריטית בה התקיימו הקרבות בתקופת מלחמת העצמאות. לא ניתן להיכנס אל המשטרה עצמה, אך היא מרשימה ושווה לעצור לידה.
מחירים
כניסה לאתר + מיצג חווית נהריים: 29 ש"ח
סיור מודרך כולל מיצגים ומעבר גדר המערכת (בעונה) כשעה וחצי: 39 ש"ח
לילדים מתחת לגיל 5 הכניסה ללא תשלום
שעות פתיחה
ימים א'-ה': 09:00-16:00
יום ו': 09:00-14:00
יום שבת: 10:00-16:00
ביולי ואוגוסט האתר לא פתוח בשבת!
סיורים מודרכים
ימים א'-ה': 11:00, 12:30
ימי שבת וחג: 11:00, 12:30, 14:00
טלפון
04-6752685
אתר
מגיעים מכיוון בית שאן על כביש 90 צפונה.
מול קיבוץ גשר פונים ימינה לכיוון "גשר הישנה", וממשיכים לפי השילוט.
הצג את נהריים במפה גדולה יותר
שביל הסכרים - נהריים
שביל הסכרים מוביל אל שרידיה המרשימים של תחנת כוח הידרו-חשמלית, הראשונה בארץ, שניצלה את מי הגיאויות בשני הנהרות הסמוכים אליה - הירדן והירמוך.
תמונות
המסלול
שביל הסכרים הוא מסלול הליכה עצמאי לכל המשפחה. השביל מעגלי, קל להליכה ואורכו כ-900 מטרים.
לאחר התשלום במיזנון הקטן שליד הכניסה, נקבל דפדפת עם מפה המראה את המסלול בשביל.
תחילת המסלול במעבר דרך שער בגדר המערכת אל גשר העובר מעל תעלת האפס - תעלה באורך כ-1.5 ק"מ, שאיפשרה הטייה של זרימה עודפת של מי שטפונות בין הירדן לירמוך בהתאם לצורך. שמה של התעלה נובע מן העובדה שהיא הייתה ישרה לחלוטין וללא הפרשי גובה. התעלה יבשה כיום.
לאחר מעבר הגשר יורדים ימינה במדרגות אל תצפית לכיוון סכר העודפים ממנו זרמו המים מתעלת האפס בחזרה אל אפיק הירמוך מבלי לפתוח את סכר הירמוך הגדול אליו נגיע בהמשך השביל.
על הגדה ממול לסכר העודפים ניתן לראות את שרידיו של גשר הרכבת עליו עברה רכבת העמק מחיפה אל עבר מסילת הרכבת החיג'אזית בבשן. עם פרוץ מלחמת העצמאות פוצץ הגשר על-ידי לוחמי חטיבת גולני במהלך "ליל הגשרים" בכדי למנוע מעבר כוחות אוייב עליו.
מכאן עובר השביל מתחת לגשר אבן שחור העובר מעל נהר הירמוך, שבסיסו נבנה בתקופה הממלוכית, וחלקו העליון מן התקופה העותומנית והבריטית.
מכאן ממשיך השביל ימינה אל כיוון סכר הירמוך. זהו אחד הסכרים המרכזיים בתחנת הכוח, והוא יצר מאחוריו את אגם נהריים, שהשתרע על פני כאלף דונם, ושימש לצרכי תחנת הכוח. כיום אגם נהריים יבש לחלוטין.
מרחוק ניתן לראות את שרידי היישוב "תל אור" שהיה הישוב היהודי היחידי בשטחי ממלכת ירדן, ובו גרו הפועלים שהפעילו את תחנת הכוח עם משפחותיהם.
מכאן חוזר המסלול אל כיוון החנייה, ועובר ליד פילבוקס עליו מצוייר סמל הכתר ההאשמי (למרות שהפילבוקס נמצא בתחומי מדינת ישראל). זוהי עמדת שמירה מבטון הדומה לאלו המוכרות לנו לצד מסילות הרכבת בארץ.
טיפים
- כדאי להגיע אל האתר במהלך החורף או האביב, אז יש באפיק הנחל זרימת מים, ומזג האוויר איננו חם מדי.
- אם אתם מגיעים אל המסלול לאחר שירדו גשמים, היו מוכנים לכך שחלקו יהיה בוצי.
מחירים
כניסה אל שביל הסכרים: 10 ש"ח (מבוגר)
שעות פתיחה
כל השבוע: 09:00-16:00.
בימי שישי וערבי חג, האתר נסגר בשעה 14:00.
במהלך החודשים יולי ואוגוסט האתר סגור בימי שבת!
ניתן לארגן סיור מודרך לאורך שביל הסכרים בתיאום מראש.
טלפון
04-6709143
אתר
נוסעים בכביש 90 עד לכניסה אל קיבוץ אשדות יעקב איחוד (סמוך למסעדת צל תמר). שם פונים בעקבות שלט אדום "נהריים" אל שביל הכניסה לאתר.
הצג את נהריים במפה גדולה יותר
(עדכון אחרון: ינואר 2014)